Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam

contoh soalan dan panduan peperiksaan penolong penguasa kastam yang anda cari? Rujukan yang berkesan membantu anda lulus peperiksaan penolong punguasa kastam ini.

http://kastam.ejawatankosong.my/

Kami di Studio Kerjaya percaya anda berada di laman ini kerana terlibat dalam exam ini.Oleh itu tahniah diucapkan kepada anda kerana dipanggil untuk menduduki peperiksaan online bagi jawatan penolong penguasa kastam ini.

peperiksaan penolong penguasa kastam 

Kerja kerajaan melalui peperiksaan penolong penguasa kastam

Maklumat dari SPA berkaitan jawatan penolong penguasa kastam

Jawatan Penolong Penguasa Kastam untuk sesi peperiksaan 5 OGOS 2014 ini adalah jawatan yang mempunyai capaian besar di seluruh negara. Jawatan ini adalah di bawah Kastam Diraja Malaysia yang mempunyai unit gerakan di seluruh negara

Berikut adalah maklumat asas yang berkaitan dengan jawatan ini.

Kumpulan: Pengurusan dan Profesional
Kementerian/Jabatan: Jabatan Arkib Negara


Gaji minimum
Gaji maksimum
Kadar kenaikan gaji tahunan
RM1,367.00
RM5,098.00
RM145.00

Jadual Gaji W27


 Syarat Lantikan (edaran umum SPA) :  
  
Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau 
[ Gaji Permulaan: RM1,367.00 ]

Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan; atau 
[ Gaji Permulaan: RM1,367.00 ]

Diploma dalam bidang pentadbiran awam yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
[ Gaji Permulaan: RM1,667.08 ]

lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.


Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (PSL)


Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Penguasa Kastam adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk PSL ke jawatan Penolong Penguasa Kastam Gred W27, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

1.       Mempunyai kelayakan di atas; atau

2.       Lulus Peperiksaan Khas; dan

3.       Berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.



Deskripsi Tugas

1. Menyediakan laporan-laporan harga serta menyelenggara doket-doket harga agensi, surat-surat pekeliling Jabatan, surat-surat jaminan bank.

2.  Membantu dalam tugas-tugas penjenisan barang-barang dan taksiran harga barang-barang bagi tujuan pungutan duti.

3.  Mengawal pergerakan barang-barang kedai-kedai bebas cukai, memproses permohonan-permohonan pengecualian dari perlesenan cukai jualan.

 4. Mengawal perolehan, penyimpanan serta pelupusan barang-barang rampasan dalam stor-stor pencegah.

5.  Menyemak invois-invois syarikat bagi menentukan peraturan-peraturan cukai jualan dipatuhi.


Format Exam Online Penolong Penguasa Kastam

Penilaian terbahagi kepada 3 bahagian;

Seksyen A - Pengetahuan AM

Anda perlu rajin buka suratkhabar untuk isu-isu awal 2014 - 10 JULAI bagi isu semasa. Jangan lupa juga untuk mengetahui maklumat berkaitan KASTAM dan yang berkaitan dengan KDRM

Seksyen B - Daya Menyelesaikan Masalah

Anda akan diasak dengan penilaian soalan Matematik, kemahiran logik dan cara anda interpretasi data. Tip untuk seksyen ini ambil masa buat latih tubi soalan matematik SPM.

Yang lain memerlukan anda berfikir dengan cepat dan kritis. Akan ada sedikit kekeliruan pada soalan dan jawapan seksyen ini. Dan itu adalah cabaran yang sengaja dirangka untuk menapis anda!

Seksyen C - Ujian Psikometrik

Namanya sedikit menggerunkan tetapi ketahuilah ini adalah seksyen penilaian yang paling seronok. Anda tidak perlu berfikir untuk soalan ini.

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam


Contoh soalan Seksyen A
peperiksaan penolong penguasa kastam

Contoh soalan Seksyen B
peperiksaan penolong penguasa kastam
peperiksaan penolong penguasa kastam
peperiksaan penolong penguasa kastam
peperiksaan penolong penguasa kastam

Contoh soalan Seksyen C
 peperiksaan penolong penguasa kastam

Panduan Lengkap Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam


Oleh sebab exam ini dijalankan secara online, maka sangat rugi jika anda tidak membuat persedian yang rapi bagi lulus peperiksaan ini. Ini kerana jika anda tak prepare memang susah nak LULUS. Bukan nak ugut, tetapi inilah kenyataannya.

Anda sangat bertuah kerana kami sangat berbesar hati untuk membantu anda dalam berkongsi maklumat mengenai peperiksaan ini. Anda boleh klik banner dibawah untuk maklumat lanjut.

http://kastam.ejawatankosong.my/

Jangan terlepas untuk join kami kerana kami akan kongsikan rujukan review copy dalam bentuk PDF setebal 27 halaman secara PERCUMA di sana nanti. Ianya pasti membantu anda!

Kenapa Anda perlukan Panduan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam?? 

  • Ini kerana bukan anda sahaja calon yang terlibat! Anda terpaksa bersaing dengan ribuan calon yang lain untuk merebut tempat.
  • Anda berada satu langkah besar di hadapan calon-calon lain untuk LULUS peperiksaan ini! 
  • Panduan yang dihasilkan oleh team Info Kerjaya telah membantu puluhan ribu calon PTD termasuk peperiksaan SPA yang lain terutama calon Kastam, Akauntan, Pegawai Penerangan, Penolong Pegawai Teknologi maklumat F29 dan banyak lagi exam SPA yang lain sepanjang tahun 2009 hingga tahun 2014!
  • Panduan dan gambaran yang lengkap untuk para calon supaya tidak ‘terkapai-kapai’ menjawab soalan peperiksaan pada 5 Ogos 2014 nanti
  • Diakui berkesan oleh ribuan calon yang terlah berjaya LULUS peperiksaan SPA!

Kami yakin anda ingin lulus peperiksaan ini dan atasi semua calon yang lain. Jadi, jangan berlengah lagi. Kami akan kongsikan Tips dan panduan untuk anda bersedia sebelum duduki exam online ini di SINI.

Fikirlah, anda tidak banyak masa untuk lagi, jadi jangan berlengah untuk tentukan masa depan anda. Kami harap contoh soalan dan panduan peperiksaan penolong penguasa kastam ini membantu anda.

 Jumpa lagi di email nanti yer :)

0 Response to "Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam"

Post a Comment

wdcfawqafwef